Tuesday, March 18, 2008

يالسخرية القدر!!!! والدنيا


الموضوع باين من عنوانه

من كتر ما شفت بقيت بضحك على اى حاجة اصلى هعمل ايه؟

كنت الاول بتضايق وكنت فى حيرة اضحك ولا ابكى بس اتغير الحال بقيت بضحك على كل حاجة

مرة واحد صاحبى كان بيقولى انه مخنوق فقلتله من ايه ؟" وكنا راكبين المواصلات"

فقالى بص قدامك بصيت لقيت اللى كان قاللى انه بيحبها ادام راكبة وبتضحك مع واحد وعملت نفسها مش شايفاه مع انه كان ادامها

بس الموضوع ماضيقهوش اوى غير لما شاف ان اللى معاها وقاعد بيضحك معاها هو صاحبنا القديم اللى كان شاهد على الحكاية من 3 سنين تخيلوا صاحبنا اللى كان معانا ويعرف كل حاجة عننا لا ومش كدة كمان دة عمل نفسه ماشفناش ولا كأنه يعرفنا

ساعتها بصيت لصاحبى وخبطت على كتفه وضحكت وقولتله اضحك كفايه الناس تعبانه خلقة اصل هتعمل ايه ؟

هى دى الحقيقة واحنا مش فى مسلسل او فيلم احنا فى الدنيا

صاحبى بصلى كدة وابتسم ابتسامة صفرا وقاللى جملة من كلمتين (يالسخرية القدر) الكلمة دى مطلعتش من دماغى مش عارف ليه

يمكن علشان انا اصلا مخنوق من حاجات كتير بس الحمد لله ولا ايه؟

المهم قولتله انت اللى تملكه انك تدعى ربنا وتقول (حسبى الله ونعم الوكيل ) عليهم هما الاتنين طول الطريق وهو مبيقولش غير حسبى الله ونعم الوكيل بس مبيقولهاش كدة بيقولها وهو بيبتسم انا عارف ان الابتسامة دى وراها حزن يهز جبال لان انا اكتر واحد يحس بيه

اصله صاحبى الانتيم واللى بعتبره نفسى

وبعد ما روحت لقيت نفسى بضحك وبقول (يالسخرية القدر والدنيا) على العموم الحمد لله

ودة كله مكتوب ومتقدر واحنا اللى بنسوق فى الغلط عارفين ليه؟

فيه كلمة قالهالى اخويا لما كنت صغير ومفهمتهاش بس انا دلوقتى فهمتها "ان الغلط بيولد غلط" وان اللى غلط يتحمل نتيجة غلطه واظن ان صاحبى غلط لما اختارها من الاول

واخيرا فعلا (يالسخرية القدر)انتوا ايه رايكوا فى الموضوع دة ؟

9 comments:

Comandor said...

ياااااااااااااااااااه

انا اعصابي فعلا تعبت ومش قادر اتخيل اللى بيحصل ..بس دي حقيقه ...

أحمد مش عارف اقولك ايه بس القصه دي علي قد ما هي محزنه الا انها لعبت باعصابي جامد....

صاحبي و البنت اللى كنت بـ......

وكمان يتجاهلونا....؟؟
احمد الدنيا ملانه ... بس عجبني اوي رد احمد عمر في الموضوع اللى فات لما قال اننا لازم نعيش الفترة بتاعت الكليه دي .. لان الدنيا مش هتسيبنا في حالنا ...
وكمان انا دلوقتي افتكرت كلام احمد عنتر لما كان عامل موضوع وبيقول فيه اصحاب من ورق
افتكرت واحد زميل من اللاسماعيليه قال وايه يعني يا عم؟؟
ما انا اكتشتفت ان انا ليا تلات اصحاب ورق ...قطعتهم وكملت طريقي ...

ياريت تخلي صاحبك يحذو نفس النهج ده...

موضوع مؤلم..ارجوووك فكها الموضوع الجاي:)

ahmedsaeed said...

شكرا يا جرايحى
وادعيلى ان انا اكون مرتاح المرة الجاية ربنا يسهل يارب

Anonymous said...

الموضوع ده مؤثر جدا صعب اوى ان الواحد يشوف الشخص اللى بيحبه مع حد تانى واللى يضايق اكتر قله احساسهم بالحب ده وده راجع الى انها محبتش الشخص ده والى انه كان مجرد تسليه بس ده حرام علينا اننا نظلم الاخرين ونعلقهم بحلم ونرجع نصحيهم من الحلم ده بس كل اللى علينا نقول حسبى اللى ونعم الوكيل واكيد اللى بيعمل فى حد حاجه وحشه بتتردله (البر لا يبلى والشر لا يفنى والديان لايموت يابن أدم افعل ما شئت كماتدين تدان( NaNo NeVeR FoRgEt YoU

al amir saied said...

ابو سعيد

انا شفت الموضوع اول واحد ومرديتش ارد

انا قلتلك مبحبش الحزن دة

وفيها اية يا عم

ماهو ممكن هوة بيحبها فعلا وهى بتحبة فعلا

بس كان المفروض جة استئذن من صاحبكم دة

انتت متفرجتش على فيلم سهر الليالاى ولا اية

يابو سعيد الدنيا مليانة حاجت كتير اوى
وعمرها ما هتقف على حد خسرناه فى طريقنا

لازم تفهم كدة كويس علشان تعرف تعيش حياتك مرتاح

دة ردى

حبيبك عمر

ومش هرد تانى الا لو موضوع مش حزين

سلام يا عمى

ههههههههههههههههههههههههههههههههه

Che Ahmad said...

تعرف انى مش شايف حاجة غلط يا سعيد

اتنين كانوا بيحبوا بعض
ما اتوفقوش مع بعض سابوا بعض
اتوفقت البنت مع حد تاني مهما كانت صلته بالاخر بقي
مش معني كدا انه ما يحبهاش علشان خاطر صاحبه هما ما بيعملوش حاجة غلط او حرام انهم حبوا بعض
الغلط الوحيد انهم اتجاهلوكوا بس يمكن خوف على مشاعركوا يمكن الصورة مش واضحة ليا بس اعتقد وجهه نظري واضحة

تشي

ahmedsaeed said...

اولا شكرا يا نونا على ردك
وانا مقدر كلامك وفعلا كما تدين تدان

ahmedsaeed said...

شكرا يا عمر على ردك
ومعلش يا سيدى ان شاء الله الموضوع الجاى هيعجبك
بس انت لازم تعرف ان صاحبك متاثر شويه وشكرا

ahmedsaeed said...

بص يا جيفارا
انا مقولتش ما يحيبوش بعض بس انا شايف ان فيه خيانة حط نفسك مكانه وشوف رد فعلك ايه وعلى العموم الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضية
وعموما شكرا على ردك اوى يا تشى

Ahmed Fahmy said...

سعيد انا معاك انه غلط انهم لو شافوه و طنشوه يبقي مايستحقوش انه يعرفهم اصلا
بس
سلامي